کمرو

برای زنان امروز و مادران فردا

کمرو

برای زنان امروز و مادران فردا

مصرف زیاد کافئین در بارداری برای جنین خطرناک است


مصرف زیاد کافئین در بارداری برای جنین خطرناک است

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند با توجه به یافته‌های اخیر و نتایج مطالعات قبلی ، به زنان باردار توصیه می شود نسبت به محدود کردن نوشیدن قهوه و کاهش میزان مصرف آن به کمتر از دو فنجان قهوه در روز اقدام نمایند. آنان عنوان کردند که مصرف کافئین در دوران بارداری منجر به تولد نوزاد کم وزن می شود.


کافئین در تعدادی از مواد غذائی مانند قهوه چای شکلات و نوشیدنی های حاوی کولا وجود دارد. کافئین یک ماده طبیعی است که به طرز وسیعی در ترکیب داروهای پسیکو اکتیو در آمرکا مصرف دارد. کافئین ماده محرک سیستم عصبی مرکزی بوده و سبب وابستگی فیزیکی و روانی می شود.

محققین می گویند نوشیدن قهوه بیش از  ۲ فنجان در روز اثرات نامطلوبی برای بارداری دارد و مکانیسم‌های فیزیولوژیکی وجود دارد که از طریق آن‌ها کافئین موجود در قهوه ممکن است به جنین آسیب برساند .

این پزشکان هشدار دادند: زنان بارداری که روزانه دو فنجان قهوه می نوشند احتمال اینکه نوزاد زیر وزن طبیعی بدنیا بیاورند، بیشتر است.

این پزشکان دریافته اند که نوشیدن قهوه در دوران حاملگی حتی می تواند مدت زمان بارداری را تا چندین ساعت افزایش دهد. این یافته حاصل ارزیابی روی اطلاعات ثبت شده از ۶۰ هزار زن باردار در نروژ طی یک دوره ۱۰ ساله است.

آزمایشات نشان می دهد که کافئین همراه با ریزمغذی ها و اکسیژن آزادانه از جفت عبور کرده و به جنین در حال رشد می رسد اما جنین فاقد آنزیم های مورد نیاز برای غیرفعال سازی اثرات کافئین است.

سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر مقدار مجاز مصرف کافئین در روز را برای زنان باردار ۳۰۰ میلیگرم تعیین کرده اما در برخی کشورها این میزان حتی تا ۲۰۰ میلی گرم در روز نیز محدود می شود.

مادران باردار به هر حال باید در مصرف زیاد از حد نوشیدنی های حاوی کافئین ، از قهوه و چای گرفته تا نوشیدنی های کولادار بیشتر دقت کنند .

شرح این بررسی ها در مجله پزشکی BMC منتشر شده است.

علائم عدم مصرف آن شامل تهوع و احساس خستگی و کسالت و سردرد است. تنها دلیل اثرات تراتوژنیک آن از مطالعات حیوانی با استفاده از دوزی که قابل مقایسه با مقدار مصرف انسانی نیست بد ست آمده است.

طبق مطالعات انسانی به نظر نمی آید کافئین وقتی در مقادیر معمول استفاده شود اثرات مضری بر جنین داشته باشد. بنا براین مصرف مقادیر متوسط آن در حاملگی اشکال ندارد.

عوارض جانبی کافئین بر مادر شامل سوء هاضمه و ریفلاکس اسید و تکرر ادراری است. چون این مشکلات در حاملگی تشدید می شود رعایت تعادل در مصرف کافئین توصیه می شود.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که مرده‌زایی در میان زنان بارداری که زیاد قهوه می‌نوشند نسبت به زنان بارداری که عادت به نوشیدن قهوه ندارند به مراتب بیشتر است.محققین گفته بودند که مصرف زیاد قهوه احتمال مرده‌زایی را در دوران حاملگی تا ۵۹ درصد افزایش می‌دهد.

به نظر می رسد بکار بستن اصول محتاطانه و توصیه به زنان باردار نسبت به محدود کردن نوشیدن قهوه و کاهش میزان آن به کمتر از دو فنجان قهوه در روز امری ضروری و معتدل است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد